איטום גגות – מה לעשות לפני, תוך כדי ואחרי

מבחינת הבית, האמת היא שהכל למעשה מתחיל מהגג שלנו - אם לבית או לבניין יש גג חזק ומטופל, זה יתבטא בפנים הבית עצמו, ולהיפך, גג שלא זוכה לטיפול ולתחזוקה ראויים, יכול לגרום לתקלות ולנזקים משמעותיים לנכס ולרכוש ועל הדרך גם לאיכות החיים של בני הבית, וכל זה תוך הוצאות כספיות לא מבוטלות. לכן אחד הדברים החשובים ביותר שרצוי לעשות, על מנת לשמר ולהגן על הבית, הוא איטום הגג .

מה זה בכלל איטום גג ואיך הוא מתבצע?

רוב הגגות בישראל עשויים בטון, חומר שאכן נחשב חזק מאוד, אך גם הוא, כמו כל החומרים, מתבלה עם הזמן. זה קורה לו תוך כדי מגע עם מי גשם בחורף, עם פגעי מזג אוויר, עם רוחות ועם חבלות אחרות. כך שבמשך הזמן נוצרים בו סדקים שדרכם יכולים לחלחל מים או לגרום להצטברות של לחות על הקירות והתקרה בפנים הבית. יש בכך גם סכנה, כיוון שהמים לעיתים עלולים לפגוש חוטי חשמל וצינורות שעוברים בקירות והמגע עימם עלול לגרום לקצר או לדליקה. ואלו הן רק מקצת הסיבות מדוע איטום גגות, גם איטום גגות מרוצפים, הוא כל כך נחוץ.

האיטום למעשה הוא פעולה שבה מניחים על הגג או מורחים אותו בחומר שלא מאפשר למים לחדור אליו ולעבור דרכו, ובכך מונע מהסדקים להיווצר ומשמר את הגג. האיטום מתבצע במספר דרכים עיקריות:

  • איטום בזפת –שיטה שבה האיטום נעשה על ידי שפיכת זפת נוזלית על הגג. שיטה זו נחשבת פופולרית במיוחד מכיוון שהיא יעילה וזולה. החיסרון שלה שהיא מתאימה לגגות שטוחים בלבד ופחות מותאמת לגגות בשיפוע.
  • איטום עם חומרים אקריליים – שיטת איטום שבה מורחים על הגג שכבה דקה של מעין משחה לבנה שדוחה מים. שיטה זו דווקא מתאימה במיוחד לגגות משופעים, אך לכאלה שיש בהם ניקוז טוב, כיוון שהמים נקווים על החומר האקרילי וצריכים להתנקז במהירות, אחרת הם יכולים לקצר את אורך חיי החומר.
  • איטום באמצעות יריעות ביטומניות – שימוש ביריעות ייעודיות שעשויות חומר חזק ועמיד במיוחד, מעין תערובת של פלסטיק וגומי, אותן מניחים על כל שטח הגג. מדובר בשיטה איכותית וטובה מאוד, שהחיסרון שלה הוא המחיר שלה, שלעיתים יכול להיות כפול ומשולש מזה של שתי השיטות האחרות.

מה זה מצריך מאיתנו, בעלי הבתים?

טרם הגעתו של בעל המקצוע לאטום את הגג שלנו יש מספר פעולות ניקיון מהותיות שעלינו לעשות כדי להכין את הגג לאיטום מוצלח. רצוי שאת הפעולות הללו נעשה בימים שבהם לא צפוי שרב, שנושא עימו לכלוך רב נוסף אל הגג.

תחילה יש לפנות חפצים גדולים או מתקנים שהושארו על הגג הוא הועפו אליו בשוגג. קופסאות פח, כדורים, אבנים, ענפי עצים, בקבוקים או כל חפץ אחר שאינו מקובע לגג ושאפשר להרים אותו בידיים. כל אלה אסור שיישארו על הגג. לאחר מכן יש לטאטא את הלכלוך – עלים, אבק, חול שברי זכוכיות או כל דבר אחר שיכול היה להגיע אל הגג עם הרוחות. בשלב הסופי רצוי לשטוף את הגג ולנקות אותו ביסודיות מהפרשות של ציפורים, לשלשת יונים ועוד חומרים שנדבקו אליו בעקשנות וקשה להסיר אותם עם המטאטא. בסופו של הניקיון, על הגג שלנו להיראות ולהיות מצוחצח ונקי על מנת שהאיטום יבוצע בצורה טובה ביותר האפשרית.

אם הגג שלנו הוא גג רעפים, יש לבדוק בנוסף האם כל הרעפים תקינים. רעפים שבורים ופתוחים יש להחליף או לסתום, רעפים שאינם מונחים כראוי יש לתקן.

דבר נוסף שצריך לעשות לפני האיטום הוא ניקוי המרזב. המרזב הוא זה שקולט את המים מהגג ומפנה אותם מטה אל האדמה. הבעיה היא שמלבד המים, מגיעים אל המרזב גם עלים, ענפים, חול, נוצות ועוד חומרים שיש להם פוטנציאל עצום לסתום אותו. ובמצב שהמרזב באמת סתום, הוא יחדל מלנקז אליו את המים, ואלה יקוו על הגג ויתחילו לחלחל דרך שכבת הבטון מטה אל תקרת הבית.

לשם ניקוי המרזב מומלץ להשתמש בקפיץ לשחרור סתימות או בכבל גמיש, לאחר מכן יש לשפוך אליו מים ולוודא שאכן הם מגיעים למטה. כמובן שרצוי לאסוף את הלכלוך שיצא מהמרזב. אם איננו מצליחים לשחרר את הסתימה, כדאי להזמין איש מקצוע שיעשה את זה עבורנו. חשוב שאותו בעל מקצוע יגיע לפני שאנו אוטמים את הגג.

כדאי להבין שאמנם הפעולות שהוזכרו כאן, הכרחיות כאשר מחליטים לאטום את הגג, אולם הן בהחלט שימושיות גם לצורך תחזוקה שוטפת. אם נפעל לפיהן ונבצע אותן מדי פעם או פעמיים בשנה, הגג שלנו יינזק פחות והניקוז שבו יתפקד כמו שצריך מבלי שיצטברו עליו שלוליות מים מיותרות.

מתי כדאי לבצע איטום?

הזמן הטוב ביותר לבצע איטום גגות מרוצפים או גגות חשופים הוא לפני בוא הגשמים, כלומר בסוף הקיץ או בסתיו, מהסיבה שהגג צריך להיות יבש לחלוטין לפני שייושמו עליו חומרי האיטום. לא משנה באיזו שיטת איטום נבחר, הגג צריך להיות מוכן ונקי לקראת בואו של בעל המקצוע. רק כך ניתן יהיה להבטיח שהעבודה תתבצע ביעילות המיטבית ותישמר לאורך זמן.

באדיבות אתר טוב תודה